Exprima-ti parerea si primesti bani direct pe card! apasa aici!
TE ROG NU FOLOSI ADBLOCK, TIPLI, HONEY...etc... de ce?

Masinile electrice sunt cele mai poluante - scriu unii ...

Cei, care se informeaza doar din televizor si de pe Facebook, sunt indusi in eroare in fiecare zi, chiar si in legatura cu subiectele extrem de importante pentru viitorul omenirii.


Desi aceasta poza nu are nicio legatura cu materialele folosite in baterii de tip Li-ion, voi ignora acest subiect, pentru ca realitatea ne ofera argumente cu mult mai solide.

[1]. Bateriile Li-Ion si Li-Polymer au o viata de doar 1-5 ani... in laptopuri si gadgeturi mici, unde nu este loc pentru sistem de racire/incalzire, care sa deserveasca doar bateriile non-stop.

Masinile electrice Tesla au cea mai avansata baterie Li-Ion dintre toate. Au o capacitate destul de mare 75-100kWh in Model S si X, 80kWh in Model 3, iar o mare parte din capacitatea lor este folosita pentru a mentine sanatatea celulelor din punct de vedere termic, dar si din punct de vedere al tensiunii.

Sistemul de management al bateriei in masinile Tesla foloseste cam 10-20% din energie numai pentru a tine bateria intre limitele termice acceptabile si pentru a descarca toate celulele la acelasi nivel. Ambele proceduri sunt extrem de importante pentru a pastra bateria sanatoasa timp de 20+ ani.


NOTA: nu te mira cand o masina electrica lasata in parcare isi deschide brusc gaurile de ventilatie din fata si porneste compresorul + ventilatoarele pentru a raci (vara) sau incalzi (iarna) bateria

[2]. Bateria trebuie schimbata dupa doar 3-5 ani ... in masinile primitive ca Nissan Leaf (si altele), care nu au sistem de racire/incalzire si nu tin toate celulele la acelasi nivel de incarcare.

In masinile electrice mai bune bateria poate tine pana la 25 ani (sau 1.6 milioane de kilometri parcursi) cu o capacitate ramasa de peste 70%.


NOTA: bateriile Tesla Model S/X pierd din capacitate 5% dupa 75.000km si inca 5% dupa inca 220.000km ... degradarea practic se opreste in jur de 80% capacitate ramasa, daca am folosit masina cum trebuie. (niciodata sub 10% si rar peste 90% incarcare).

[3]. Dupa ce scoatem bateria din laptop, telefon sau masina, sunt aruncate la groapa de gunoi... numai de prosti.

In laptopuri si telefoane bateria se degradeaza in maxim 3-5 ani, insa dupa aceea celulele sunt refolosite (asa cum sunt, cu capacitate redusa) in power bank-uri (baterii externe) ... inca 5-10 ani.


Bateriile din masinile electrice (chiar si din Nissan Leaf), dupa 5-25 ani sunt folosite pentru a construi "depozite uriase de energie", incarcate din reteaua nationala (sau local din panouri fotovoltaice si alte surse verzi intermitente) de electricitate si folosite cand reteaua nationala este suprasolicitata, in locul generatoarelor pe carbuni/diesel/benzina/gaz...etc.

In aceste depozite bateriile pot fi folosite aproximativ 30-40 ani, dupa care trebuie reciclate, refolosind peste 95% din materiale pentru a produce baterii noi.

LONG STORY SHORT: orice impact negativ asupra naturii, produs de industria bateriilor Li-ion, este neglijabila, deoarece materialele obtinute pot fi refolosite cu pierderi de sub 5% la fiecare ciclu de aprox 50 ani.

In comparatie industria petroliera are un impact negativ asemanator, dar produsul rafinat si transportat nu poate fi reciclat. Benzina, motorina si gazele naturale sunt arse si gata ... au eliberat energie, au poluat aerul si au disparut.


PS: in foarte multe locuri depozitele de ulei crud contin si gaze naturale ... si ... da ... sunt arse pe loc, deoarece -teoretic- transportul ar costa prea mult.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

nu sunt de acord, fiindca